S52 Północna Obwodnica Krakowa – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła Aneks do dofinansowania z UE

Dofinansowanie z UE

26 maja 2022 r. podpisano umowę o dofinansowanie inwestycji „S52 – Północna Obwodnica Krakowa” ze środków Unii Europejskiej na kwotę 680 mln zł o czym pisaliśmy w tym poście . Było to działanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”

1 czerwca bieżącego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła aneks, w którym na dofinansowanie przeznacza się finalnie 789 630 009,42 PLN.

Postęp prac

Aktualnie prowadzone są przede wszystkim roboty drogowe, w tym wykonywanie kolejnych warstw podbudowy i układanie nawierzchni dróg dojazdowych oraz trasy głównej. Trwa realizacja nawierzchni w tunelu TS-14 (Dziekanowice), prace konstrukcyjne, montażowe i wykończeniowe w budynkach technicznych i budynkach obwodu utrzymania drogowego. Na większości obiektów inżynierskich wykonano ustroje nośne. Obecnie trwają prace związane z wykonywaniem izolacji na płytach pomostowych, montaż dylatacji obiektów, wykonanie kap chodnikowych i nawierzchni chodników. Na części obiektów mostowych wykonano nawierzchnie bitumiczne, montaż zbiorników i realizacji przepompowni w rejonie tunelu TS-14.

Dwujezdniowa po trzy pasy ruchu

Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach – pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.

W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstaną węzły:

  • Modlnica – do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice,
  • Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską,
  • Węgrzce – w rejonie DK7 – ul. Warszawska w miejscowości Węgrzce, stanowiącej przedłużenie al. 29 listopada,
  • Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach).

Droga S52 od strony wschodniej zostanie połączona węzłem Mistrzejowice, który realizowany jest w ramach obecnie trwającej inwestycji pn. „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa, odcinek: węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Nowa Huta)”.

Przewidywane zakończenie prac

Na dzień 30 sierpnia bieżącego roku zaplanowano złożenie wniosku na użytkowanie ok. 3 kilometrowego odcinka z tunelem w Dziekanowicach pomiędzy węzłem Węgrzce (ul. Warszawska/al. 29 listopada w miejscowości Węgrzce) a węzłem Batowice (ul. Karola Wojtyły w miejscowości Batowice). Zakończenie pozostałych prac zaplanowano na wrzesień 2024 r.

26 maja 2023